Toegankelijkheidsverklaring
Laatst bijgewerkt: 26-06-2025
Bij abonnementen.nrc.nl vinden we het belangrijk dat onze website en diensten voor iedereen toegankelijk zijn, inclusief mensen met een beperking. We streven ernaar om te voldoen aan de Europese Toegankelijkheidswet (European Accessibility Act) en de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) 2.1 op niveau AA.
I. Welke diensten levert onze website waar de EAA op van toepassing is?
Abonnementen.nrc.nl is bedoeld voor een breed publiek en biedt informatie over NRC-abonnementen. Op de volgende onderdelen is de EAA van toepassing: abonnementen.nrc.nl.
II. Hoe werken de diensten die aan EAA moeten beantwoorden
De abonnementenwebsite van NRC biedt alle informatie over de abonnementsoorten die bij NRC afgesloten kunnen worden. Op de website kunnen de abonnementen ook afgesloten worden.
III. Welke inspanningen leveren wij om onze website toegankelijk te maken?
Om een zo breed mogelijk publiek te bereiken, namen we onder andere de volgende maatregelen:
A. Waarneembaar
Informatie en componenten zijn op verschillende manieren waarneembaar
■ Alternatieve teksten voor visuele inhoud: we voorzien beschrijvingen bij afbeeldingen, video’s en andere visuele elementen zodat ook gebruikers met een visuele beperking de inhoud begrijpen.
■ Betekenisvolle volgorde: de gebruikte hulpmiddelen zorgen ervoor dat de inhoud van onze website in de correcte volgorde wordt weergegeven.
■ Begrijpelijke instructies: onze instructies zijn voor iedereen begrijpelijk.
■ Draaibare inhoud: de inhoud van het scherm draait mee met de weergave van het toestel.
■ Duidelijke invoervelden: bij invoervelden maken we duidelijk wat we van de gebruiker verwachten (bvb. automatisch e-mailadres invullen)
■ Voldoende kleurcontrast: we zorgen voor een sterk contrast tussen tekst en achtergrond, zodat ook mensen met een visuele beperking of kleurenblindheid de tekst beter kunnen lezen.
■ Flexibele tekstgrootte en zoomfunctionaliteit: gebruikers kunnen de tekstgrootte aanpassen of inzoomen (tot 200%), zonder verlies van functionaliteit of leesbaarheid.
■ Echte tekst: we gebruiken geen afbeeldingen om tekst weer te geven.
■ Zichtbare inhoud: we zorgen ervoor dat de tekst nog steeds helemaal zichtbaar is wanneer deze wordt vergroot.
■ Voldoende contrast: de inhoud op het scherm heeft een voldoende contrast met de omliggende kleur.
■ Afstand tussen tekst: we zorgen voor voldoende afstand tussen alinea’s, woorden en letters, zodat mensen met dyslexie sneller kunnen lezen.
B. Bedienbaar
(Gebruikers moeten alle functionaliteiten kunnen bedienen)
■ Ongewenste sneltoetsen: sneltoetsen worden niet onverwacht geactiveerd door het gebruik van hulpmiddelen.
■ Voldoende tijd om taken uit te voeren: gebruikers krijgen voldoende tijd om formulieren in te vullen of acties uit te voeren zonder dat sessies abrupt verlopen.
■ Vermijden van flitsende elementen: we beperken het gebruik van knipperende of snel bewegende inhoud om bvb. epileptische aanvallen te voorkomen.
■ Duidelijke titels: elk scherm heeft een duidelijke titel, die gebruikers vertelt op welk scherm ze zich bevinden en wat ze kunnen doen.
■ Voorspelbare en consistente navigatie: we zorgen ervoor dat menu's en bedieningselementen op een logische en consistente manier functioneren op alle pagina's.
■ Koppen en labels: onze koppen en labels zijn duidelijk, zodat gebruikers met een schermlezer via koppen kunnen navigeren.
■ Activering door een klik: een knop wordt pas geactiveerd door een klik, niet door een aanraking.
■ Zelfde naamgeving: de technische naam van een bedienbaar element is dezelfde als de visuele naam
■ Grootte van het aanwijsgebied: de elementen op onze website zijn groot genoeg en staan op voldoende afstand van elkaar, zodat de gebruikers hen makkelijk kunnen activeren.
C. Begrijpelijk
Informatie en bediening moeten eenvoudig te begrijpen zijn
■ Taal instellen: de taal is voor alle inhoud ingesteld, en een schermlezerleest alle tekst die op het scherm te zien is.
■ Voorspelbaar bij focus: het is voorspelbaar wat er gebeurt bij focus.
■ Voorspelbaar bij invoer: het is voorspelbaar wat er gebeurt bij het invoeren van gegevens.
■ Dezelfde navigatie: de navigatie zit op elk scherm op dezelfde plek.
■ Dezelfde functies: icoontjes hebben op elk scherm dezelfde functie.
■ Fouten aangeven: we geven aan wanneer gegevens fout worden ingevuld.
■ Duidelijke instructies:we geven duidelijke instructies wanneer gebruikers gegevens moeten invullen.
■ Oplossingen voorstellen: we stellen oplossingen voor om fout ingevulde gegevens te verbeteren.
■ Fouten voorkomen: we zorgen ervoor dat fouten bij inzendingen kunnen worden voorkomen.
D. Robuust
Compatibiliteit met verschillende technologieën en toekomstige ontwikkelingen
■ Foutloze code: we zorgen ervoor dat de broncode van de website geen fouten bevat en geen verouderde functie gebruikt.
■ Statusmeldingen: we geven deze ook door aan hulpmiddelen.
■ Ondersteuning voor verschillende browsers en apparaten: onze website is functioneel op zowel desktops, tablets als mobiele apparaten, ongeacht het besturingssysteem.
IV. Zijn er nog verbeteringen mogelijk?
We streven ernaar om volledig te voldoen aan de WCAG 2.1 niveau AA-normen. Hoewel we veel inspanningen leveren, kan het zijn dat bepaalde onderdelen nog verbeterd moeten worden. We blijven werken aan verdere optimalisatie van de toegankelijkheid. We blijven ook onze toegankelijkheidsfuncties testen en verbeteren om te streven naar compatibiliteit met nieuwe technologieën.
V. Hoe kan je een toegankelijkheidsprobleem melden?
Ondervind je een probleem bij het gebruik van onze website? Laat het ons weten! We waarderen je feedback en zoeken graag samen naar een oplossing.
Je kan ons contacteren via:
● e-mail: toegankelijkheidsverklaring@nrc.nl
● telefoon: +31 (0)88-572 05 72
● post: Postbus 20554 1001 NN Amsterdam
Ben je niet tevreden met de afhandeling van je melding?
Neem dan contact op met de
- Autoriteit Consument en Markt (ACM) (e- handelsdiensten)